پیشنهادی سردبیردرس گفتاردکتر رضا طالبسینما و تلویزیوننقد فیلم

آنطور که دوست دارید زندگی کنید…

“بریده ای از سخنان استاد گرامی رضا طالب در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان در خصوص دنیای مدرن و فرهنگ امروز”

خوشمان بیاید یا نه هر کدام از آدم ها طبیعت منحصر به فردی برای خودشان دارند ، چیزهایی درونشان هست که اکتسابی نیست ، از جایی یا کسی نیاموخته اند شاید این چیزها برای خودِ آن آدم ها درک ناشدنی باشد مثلاً نداند میزان غرور یا سرکشی ها یشان چطور و از کجا نشات گرفته اما مسئله مهم برای من سرکوب شدن ذات آدم ها در این زمانه است . شخصاً معتقدم بسیاری از هدف های ما در زندگی بیش از آنکه مستنتج از آرزوهای ما باشند ؛ بر ما تحمیل شده اند.
این تحمیل را واقعیت های زندگی شهری به وجود می آورند هزینه قبض ها ، اجاره خانه ها ، فرمان ها و اخطار ها … آدم ها را به شدت کوچک کرده است . درد معیشت ، ترس از گرفتاری های انضباطی در محیط کار … همه این ها دارد در جامعه امروز ما یک فضاحت به بار می آورد آنقدر که امروزِ روز تیراژ کتاب اسف بار است ، میل به تماشای کار های سطحی و نازل در سینما افزایش پیدا کرده ، فیلم نامه نویس و نمایشنامه نویسِ خوب کم داریم ، حوزه اندیشه و نظر کم رونق است و آدم ها به سمت سفارشی شدن خود خواسته و در نتیجه مبتذل شدن پیش می روند .
ببینید بچه ها حرف های من با شما سیاسی نیست مثلا نمی خواهم بحثم به اینجا ختم بشود که کدام جناح ، حزب یا دسته سیاسی راست می گویند، به کدام لیست رای بدهید ، فلان آقا خوب کارکرده … یا اینکه همه بدبختی های ما زیر سر فلان جناح سیاسی است ؛ نه مطلقا چنین قصدی ندارم واقعیت های زندگی شهری ، گرفتاری های اجتماعی … همه این ها در بیشتر جوامع و کشور ها وجود دارد. رقابت های سیاسی و تلاش برای متهم کردن یکدیگر هم هست، اما حرفِ من مطلقا این چیز ها نیست .این حرف ها همیشه بوده ، من می گویم نباید اسیر سختی ها ، اضطراب یا افسردگی ناشی از فشار های زندگی شهری شد طوری که استعداد هایتان را قربانی فضیلت های ناچیز کنید. نباید تصور کنید اگر ازدواج نکرده اید یا فرزند ندارید یا سن ازدواجتان افزایش پیدا کرده پس یک چیزی کم دارید .همانطور که اول بحث گفتم انسان ها طبیعتی دارند که با آن زاده شده اند از همه آدم ها کارمند نمونه ، پدرخوبِ خانواده یا مادر فداکار در نمی آید … پس جداً از سنجیدن خودتان با این فاکتور ها دست بردارید، خودتان باشید ، راحت باشید و بپذیرید می توانید آن طور که دوست دارید زندگی کنید…

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا