فرهنگی

زبان بدن را چگونه تعریف می کنند؟

زبان بدن را چگونه تعریف می کنند؟

زبان بدن ارتباطی بدون کلام است. آن کاری است که یک فرد برای انتقال مفهوم و معنا به فردی دیگر انجام می دهد. همه سیگنالهایی که فرد ارسال می کند عمدی نیستند و حتی اغلب بد برداشت می شوند و یا حتی اشتباه تفسیر می گردند. زبان بدن و یا رفتار غیر کلامی بسیار پیچیده و ظریف است. زبان بدن ممکن است ساختار یافته باشد یعنی از توابعی خاص پیروی کند؛ اما در بیشتر موارد احتمالا بدون ساختار است. زبان بدن می تواند قابل یاد گیری باشد اما به نظر می رسد که بیشتر ذاتی است. جای تعجب نیست که بسیاری از افراد مجذوب زبان بدن می شوند. همه ما تماشاگران و روانشناسانی غیر حرفه ای هستیم. در ارتباطات محل کار، مصاحبه های شغلی، جلسات هیئت مدیره و… ما باید با دقت بیشتری دیگران را زیر نظر بگیریمت بهتر بتوانیم احساسات واقعی آنها و آنچه را که می گویند، درک کنیم.
بزرگسالان، فریبنده های ماهری هستند؛ به دلایل مختلفی به ما آموخته اند که خود را به گونه ای خاص معرفی کنیم؛ مثلا برای مدیریت تصوری که دیگران از ما دارند، یا برای محافظت از احساسات دیگران نباید مستقیما منظورمان را به آنها بگوییم؛ یا حتی برای فروش محصولات و ایده ها.

سیاستمداران و مدیران اجرایی اغلب توسط بازیگرانی آموزش دیده اند تا خود را به نحوی خاص معرفی کنند. آنها می دانند که با اینکه نویسندگانی بسیار هوشمند سخنرانی آنها را می نویسند، به نحوه سخنرانی و بیان کلمات و حالت‌های چهره آنها دقت خواهد شد. این مورد بیشتر در تلویزیون وجود دارد، دوربین می تواند بر روی دانه های کوچک عرق، انگشتان دست یا گهگاه بر روی سخنان مهم تمرکز کند.

کارشناسان معمولا برای کشف کردن شواهدی مبنی بر عدم صداقت گوینده، سخنرانی ها را ضبط کرده و فریم ها را بر اساس تغییرات در حالات صورت و حرکات بدن، تجزیه و تحلیل می کنند.

در نتیجه، بسیاری از مردم معتقدند که پیام هایی که توسط زبان بدن به ویژه در مورد موضوعات عاطفی منتقل می شوند، به نوعی واقعی تر هستند. ما سیگنالهای غیر کلامی را ارسال و نشر می دهیم،که ممکن است در طی ارتباطات از آنها برداشت شود و یا برداشت نشود. فرستنده پیام ممکن است از سیگنالهایی که میفزستد آگاه و یا بی اطلاع باشد. در حقیقت گیرندگان نیز ممکن است همیشه از پیامهایی که برداشت می کنند، آگاه نباشند.

راه های بسیاری برای تعریف و تفسیر رفتارهای غیر کلامی وجود دارد. ما میدانیم که رفتار غیر کلامی عبارتند از :

تکرار و تاکید بر آنچه که گفته می شود.
تکمیل ،اصلاح و تفسیر پیام های کلامی
در تضاد با پیام های کلامی برای سرپوش گذاشتن بر روی انگیزه اصلی
زبان بدن می تواند ظریف و یا خشن باشد، می توان آن را آگاهانه فرستاد و یا ناخودآگاه دریافت کرد. همچنین می توان آن را با دقت تمرین کرد و از آن استفاده نمود؛ اما از نظر فیزیولوژیک غیر قابل کنترل است؛ آن می تواند به شما امکان مخفی کردن اعتقادات و احساسات واقعی تان را دهد؛ اما اگر شما به خوبی آن را بیاموزید، کمک فوق العاده ای در انتقال یک پیام خواهد نمود.
پویا ودایع

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا