آخرین خبر های فرهنگی و هنری کشور و جهانادبیاتپیشنهادی سردبیرنقد فیلم

«فونتامارا» سیلونه با ترجمه منوچهر آتشی

«فونتامارا» نوشته اینیاتسیو سیلونه با ترجمه منوچهر آتشی نشر یافت.

ین کتاب داستان روستایی خیالی، کوچک و فقیر با نام فونتامارا است. زندگی اهالی این روستا از طریق کشاورزی می‌گذرد. آن‌ها درآمد ناچیزی که دارند را باید هزینه‌های مواردی چون برق و مالیات کنند. عدم‌توانایی مالی مردم روستا برای پرداخت هزینه برق، باعث قطع شدن آن می‌شود و مردم را با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند. اهالی برای گفت‌وگو درباره مسئله پیش آمده جمع شدند که مردی غریبه وارد روستا شده و با در دست داشتن اوراق متعددی، به گردهمایی مردم ملحق می‌شود و شروع به سخنرانی می‌کند. این اتفاق نقطه آغازی برای شروع مشکلات فراوانی برای اهالی روستای فونتامارا است و آن‌ها را با ماجراهایی پر فرازونشیب مواجه می‌سازد. داستان در ۱۰ فصل با طنز و تعلیق بیان شده است.

در بخشی از این رمان در صفحه ۶۸ و ۶۹ می‌خوانیم: «در آن روزها، اغلب ما، برای پیدا کردن کار، به فوچینو می‌رفتیم که تا رسیدن فصل محصول کمکی به حالمان کند. مجبور بودیم قبل از سپیده‌دم بیدار شویم تا قبل از طلوع آفتاب در فوچینو باشیم، تا کسی صدایمان کند. عسرت و تنگدستی ما در کلمات نمی‌گنجید. یک وقتی، فقط فقیرترین رعایا مجبور بودند تن به این شیوه دشوار بدهند، ولی، حالا روزگار سختی بود برای همه ما. مایملک ناچیزی که ما زمین‌داران کوچک داشتیم کلا به گروه بود و محصولی که می‌داد فقط برای پرداخت بهره قرض‌های ما کفایت می‌کرد، لذا، ما مجبور بودیم که برای زنده ماندن مثل فعله‌های روزمزد کار کنیم. زمین‌داران بزرگ، به‌زودی از تعداد فراوان روزمزدان، بهره‌برداری کرده، دستمزدها را پایین آوردند».

اینیاتسیو سیلونه (۱۹۰۰-۱۹۷۸)، از نویسندگان معاصر ایتالیا بود. دوران کودکی سختی داشت و در فقر و تنگدستی بزرگ شد. در زلزله سال ۱۹۱۵ پدر و مادر و ۵ برادر خود را از دست داد. پس از اتمام تحصیلات سوسیالیست شد و در سال ۱۹۲۱ یکی از بنیان‌گذاران حزب کمونیست ایتالیا بود. در فاصله سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۳۱ او یکی از سازمان‌دهندگان فعالیت‌های مخفی ضدفاشیستی به‌شمار می‌رفت. مدتی در مسکو بود و پس از آن‌که در سال ۱۹۳۰ از حزب کمونیست ایتالیا اخراج شد در سوئیس اقامت کرد. سیلونه در سوئیس به فعالیت‌های ضد فاشیستی و مبارزات غیرعلنی خود با داستگاه دیکتاتوری موسولینی ادامه داد. «یک مشت تمشک»، «روباه و گل‌های کاملیا» و «دانه زیر برف» از دیگر آثار این نویسنده هستند.

کتاب «فونتامارا» نوشته اینیاتسیو سیلونه با ترجمه منوچهر آتشی نخستین بار سال ۱۳۴۷ در انتشارات علمی و فرهنگی نشر یافت و چاپ هفتم آن امسال-۱۴۰۱ روانه بازار شده است. این رمان را ناشران متعدد همچون نگاه و امیرکبیر نیز منتشر و بارها تجدید چاپ کرده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا