پیشنهادی سردبیردرس گفتاردکتر رضا طالب

معرفی کتاب شرم اثر آنی ارنو

◻️ متن کامل توضیحات رضاطالب در رابطه با رمان “شرم” اثر مهم آنی اِرنو :

وقتی همین چند شب پیش مشغول خواندنِ رمان شرم‌ اثرِ آنی اِرنو شدم که اولین جملات این رمان حیرت زده ام کرد . تصور کنید کتابی را باز می کنید که همان ابتدای کار با این سطور شروع می شود :
“بعدها به چند تن از مردانِ زندگی‌ام گفتم: «وقتی داشتم دوازده‌ساله می‌شدم، پدرم می‌خواست مادرم را بکشد.» میل به گفتنِ این جمله معنایش این بود که من خیلی عاشقِ آن افراد بوده‌ام. همه‌شان با شنیدنِ آن سکوت می‌کردند. می‌فهمیدم که اشتباه کرده‌ام، چون نمی‌توانستند آن اتفاق را درک کنند.
اولین‌بار است که این صحنه را می‌نویسم. تا امروز انجامش برایم ناممکن بود. حتا اگر می‌خواستم در دفترِ خاطراتم بنویسمش، برایم مثل گناهی بود که قرار است مجازاتی به دنبال داشته باشد. شاید آن مجازات این بود که دیگر قدرتِ نوشتن چیزهای بعد از آن اتفاق را نداشته باشم.”
همین چند خط اول کتاب باعث شد عاشق ِ رمان‌ِ شرم آنی اِرنو بشوم ! به قول صادق هدایت : ” در زندگي زخمهايی هست كه مثل خوره در انزوا روح را آهسته مي خورد و مي تراشد. اين دردها را نمي شود به كسي اظهار كرد …”
حالا ما در رمان شرم با کودکی دوازده‌ساله‌ای طرفیم که شاهد صحنه‌ای تکان دهنده است ، تصویری که تمام زندگی‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همچون زخمی مرهم‌ نیافتنی در ذهن او باقی می‌ماند و تبدیل می‌شود به اولین تاریخِ مشخص و مطمئن از دورانِ کودکی‌اش ! بعدازظهر یکشنبه‌ای در ماه ژوئن ۱۹۵۲، درپی جر‌و‌بحثی بسیار پیش‌پاافتاده، پدرش با کارد باغبانی مخصوص بریدنِ هیزم قصد کشتن مادرش را می‌کند …
از جذاب بودن موضوع داستان که بگذریم؛ مخاطبان صاحب این قلم شک نکنند که آنی اِرنو نویسنده بسیار باهوشی است. او مفاهیم جامعه شناختی و فلسفی را خیلی خوب می فهمد و درک میکند ؛ برای مثال او راوی داستان را کودکی انتخاب کرده که پدرش او را در مدرسه‌ی خصوصی کاتولیک ثبت نام می کند و در آن مدرسه ، مذهب مهم‌ترین نظامی است که فرد را جامعه‌پذیر می‌کند و به همین دلیل هست که او ساعات بسیاری مشغول ِ نیایش و دعا می‌شود. اصلا مفهموم ِموفقیت در آن محیط و فضا انجام‌دادن صحیح و دقیق تکالیف درسی و مذهبی خلاصه می‌شود. به‌جای آن‌که شخصیتی خودساخته از دانش آموزان شکل بگیرد و رشد کنند ؛ آنها را همان‌طور که می‌خواهند می‌سازند و درس خواندن ، ذکر گفتن و عبادت مهم‌ترین رُکن است و دنیایِ کمال و درستی ، دنیایی است که در آن آدم ها مطیع و خائف باشند و به طور منظم به مراسم عشای ربانی بروند! زندگی برای آنها در باورها و ارزش‌هایی خلاصه می‌شود که محیط، مدرسه و خانواده و شهر تعریف می‌کنند.
پس توجه داشته باشید که آنی اِرنو با کاویدن شدن لایه های روانشناختی چنین شخصیتی ما را با داستانی مواجه می کند که حقیقتا خواندی است ؛ خلاصه همراهان گرامی ام خواندن ِ رمان شرم اثر آنی اِرنو را از دست ندهید ! که فوق العاده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا