پیشنهادی سردبیردرس گفتاردکتر رضا طالب

معرفی کتاب شكستن طلسم وحشت

درباره آثار جورج «آریل دورفمن»

متن کامل توضیحات رضاطالب در صفحه اینستاگرام شخصی اش درباره آثار جورج «آریل دورفمن» و معرفی کتاب «شكستن طلسم وحشت» :

خوب یادم هست اولین بار که با نوشته های«آریل دورفمن» آشنا شدم. این آشنایی با خواندن ِ کتابی آغاز شد تحت عنوان « در جست و جوی فِردی » کتابی عجیب و غریب که پس از سالها خواندنش هنوز رهایم نکرده و رهایم نمی کند! راستش بخواهم خیلی روان و ساده ماجرا را برایتان توضیح دهم قضیه از این قرار است که «دورفمن» در جستجوی نشانی از دوستی که یقین دارد کشته شده به جای دورافتاده ای سفر می‌کند که دقیقاً معلوم نیست کجاست؟ اما او در جریان سفرش همه ی هم و غمش را به کار می گیرد که این جستجو را شرح بدهد. «آریل دورفمن» با بازگویی خاطراتی که از «فِرِدی» رفیق کشته شده اش دارد می‌کوشد سیمای او را برای خوانندگان کتاب و حتی برای خودش از نو تصویر کند. او در این مسیر به سراغِ خاطرات جسته‌گریخته آشنایانش ، برادر فِردی و دیگر دوستانش می رود و درست اینجاست که «آریل دورفمن» دچار یک مسئله عجیب می شود. او هر چه «فِرِدی» را در خیال خود باز می‌آفریند بیشتر به این پرسش در ذهنِ خود بر می خورد که اصولاً «فِردی» را چقدر می شناخته؟ به این چند سطر اواخر متن کتاب توجه کنید : «عجیب است که چیزی که فِردی را به ما برگرداند مرگ او بود» یک مسئله مهم درباره ی «دورفمن» این حقیقت است که این آدم خودش در زندگی واقعی اش به گونه‌ای معجزآسا از چنگ دژخیمان ژنرال پینوشه جان سالم به‌ دربرده ، او زمانی مشاور رئیس جمهور دولت انقلابی شیلی بوده و پس از آن که پینوشه در شیلی کودتا می کند و انقلاب آلنده را نابود می کند «آریل دورفمن» از شیلی فرار میکند اما ذهنش همیشه درگیر مساله ی کودتای وحشتناک در کشورش بوده و هست …شاید برای همین باشد که او همیشه از فراموشی گذشته حرف می زند. به نظرم «دورفمن» با جستجو در گذشته و حتی مرور نقل شایعاتی که درباره ی محل دفن «فِردی»، به دنبال احیای یک تاریخ فراموش شده در مکانی دورافتاده و مخروبه است چون به قول خودش : « ملتی که این فجایع را فراموش کند ممکن است هردم به مهلکه‌ای از آن شوم‌تر در‌افتد. »
به هرحال «آریل دورفمن»  هم رمان نویس است، هم نمایشنامه نویس یکی از آثار او نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» است که «رومن پولانسکی» براساسِ نمایشنامه او فیلم «مرگ و دوشیزه» را ساخته و همین چندوقت پیش کتاب بسیار مهم او «شكستن طلسم وحشت »
توسط نشر کرگردن و با ترجمه خانم زهرا شمس منتشر شده است کتاب ِ «شكستن طلسم وحشت» او را حدود یک هفته است که با دقت می خوانم و امروز تمامش کردم این کتاب هم یک شاهکار به تمام معنی و روایتی عجیب و خواندنی است از مردمانی که عده ای تحت ِ سرکوب ژنرال آگوستو پینوشه به سختی زیسته اند و آسیب های فرآوانی دیده اند و چه انبوهی از همان‌ ملت که با همه ی جان و توانشان در خدمت او و اهدافش تلاش کرده اند…

منبع : http://instagram.com/rezataleb_official

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا