آخرین خبر های فرهنگی و هنری کشور و جهان

نشست پرسش و پاسخ سمفونی نهم

با حضور ساره بیات، فرخ‌نژاد و محمدرضا هنرمند

هنرمند در مورد جنجال های احتمالی ای که برای فیلمش بخاطر پرداختن به مسائل دینی پیش خواهد آمد گفت: من هم مثل شما از ممیزی های ارشاد آگاهم و امیدوارم که این اتفاق نیفتد.

به گزارش ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر؛ نشست خبری فیلم «سمفونی نهم« با حضور محمدرضا هنرمند(کارگردان)، حمید فرخ نژاد،ساره بیات،پژمان بازغی،مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین و علیرضا کمالی(بازیگر) زینب تقوایی(تهیه کننده) حامد افضلی(نویسنده) هومن بهمنش(مدیر فیلمبرداری)،امین هنرمند(آهنگساز) مهدی ابراهیم زاده(صدابردار) مجید اسکندری(گریم) و مشکین مهرگان( طراح صحنه و لباس) و منصور ضابطیان به عنوان مجری در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محمدرضا هنرمند در ابتدا گفت:قیافه های خسته شما خبرنگاران من را شرمنده می کند. از طرف خودم و گروهم از شما برای دیدن فیلم تشکر می کنم.

هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد بررسی چند داستان اساطیری عاشقانه برای ساخت این فیلم، گفت: دلم می‌خواست که تجربه ای جدید در سینما داشته باشم. تجربه ای جدید در مضامین و ساختار داشته باشم. دوست داشتم کار نویی در سینمای ایران به جا بگذارم.

هنرمند در مورد اسم فیلم گفت: این فیلم نهم من است بخاطر همین اسم این فیلم را سمفونی نهم گذاشتم. ضمن اینکه سمفونی نهم بتهوون همه جا به عنوان سمفونی مرگ شناخته می شود. با این حال نمی خواستم اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.

زینب تقوایی،تهیه کننده فیلم هم در بخش دیگری از این نشست در مورد ریسکش برای سرمایه گذاری در چنین فیلمی با توجه به علاقه مردم به ژانرهای کمدی و درام گفت: من می‌دانستم که ساخت فیلمنامه سمفونی نهم بسیار سخت است. من می توانستم به سمت گیشه بروم اما با انتخاب خودم به سمت این کار رفتم که بتوانم با افتخار در کنارش بایستم.

محمدرضا هنرمند در مورد شروع و آغاز فیلمش با خون گفت: مضمون فیلم با مرگ و عشق درآمیخته است که خون در هر دو نقش مهمی دارد.

حمید فرخ نژاد هم در مورد نقش خود در این فیلم گفت: این که شما نقشی را بازی کنی که ما به ازای واقعی ندارد بسیار سخت است. شخصیتی که نباید هیچ حسی به هیچ چیزی داشته باشد و باید روند زمینی شدن این شخصیت ماورایی خیلی ریز و ظریف به تصویر گرفته شود. من طی این فیلم فهمیدم که عزراییل یک دانه است و کارگزاران زیادی دارد به اسم ملک الموت که من یکی از آن ها بودم.

ساره بیات،بازیگر فیلم در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که آقای هنرمند بعد از سال ها فیلم ساخت و افتخاری بود برای من که توانستم در این کار حضور داشته باشم. از خانم تقوایی هم تشکر می کنم که از ما حمایت کرد و حس خوبی را به ما منتقل کرد.

هنرمند در مورد جنجال های احتمالی ای که برای فیلمش بخاطر پرداختن به مسائل دینی پیش خواهد آمد گفت: من هم مثل شما از ممیزی های ارشاد آگاهم و امیدوارم که این اتفاق نیفتد و فیلم به مشکلی نخورد.من تلاش کردم که از کنار این خط قرمزها سر بخورم و رد بشوم.

حامد افضلی نویسنده سمفونی نهم گفت: برای نویسنده های جوان آرزوی این را می کنم که با کارگردان های بزرگ کار بکنند چون نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.من در این کار به آقای هنرمند کمک می کردم.

علیرضا کمالی دیگر بازیگر فیلم گفت: من آرزو داشتم نقش کوروش کبیر را بازی کنم که این آرزو محقق شد. من فکر می‌کنم برخی نقاط تاریخ ایران بنا به مصلحت یا منفعت حذف شده و نادیده گرفته شده است. من از جسارت آقای هنرمند برای پرداختن به شخصیتی مثل کوروش تشکر می کنم.کوروشی که یک پادشاه عارف است.

مهدی بدرلو مدیر تولید فیلم،در مورد مدت زمان فیلمبرداری این فیلم گفت: پروژه از تیر 96 تا خرداد 97 به طول انجامید. هزینه تولید را هم خانم تقوایی بگویند بهتر است.(تقوایی هزینه این فیلم را 5 میلیارد تومان اعلام کرد.)

مهرگان درباره اینکه مبنای دست خط عزرائیل چه بوده است، توضیح داد: وقتی می‌خواهید با پدیده نویی که از آن شناختی ندارید کار کنید، مجبور هستی خودت مولد آن باشید. در این مورد خاص ما خودمان این خط را تولید کردیم.

هنرمند هم در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا ساختار فیلم یکپارچه است یا نه، گفت: بله، معلوم است که از نظر من یکپارچه است. البته سلیقه‌ و دانش افراد با هم فرق می‌کند، اما از نظر من یکپارچه است.

هنرمند درباره تشابه این فیلم با «دموکراسی تو روز روشن» توضیح داد: متاسفانه این فیلم را ندیده‌ام.

اسکندری درباره طراحی گریم این فیلم گفت: از گروه گریم که جایشان خالی است، تشکر می‌کنم. مخصوصا از هنرپیشگانی که با گریم‌های سنگین بسیار اذیت شدند. امیدوارم بعد از دیدن فیلم راضی بوده باشند.

هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب ژانر کمدی-تراژدی و همچنین این که حمید فرخ نژاد حس عشق و مرگ را در مخاطب از بین می برد گفت: این حتما ضعف من است که چنین حالتی در مخاطب ایجاد شده است.

مجید اسکندری در مورد طراحی گریم فیلم گفت: من از هنرپیشه هایی که با گریم های سنگین اذیت شدند تشکر می کنم که با ما همکاری کردند.از این گروه هم تشکر می کنم و امیدوارم خستگی شان با اکران فیلم در رفته باشد.

مدیرتولید فیلم در مورد بدل کاری و همچنین ساخت صحنه تصادف گفت: ما فقط می توانستیم این سکانس را در ساعت 2 تا ساعت 3 بسازیم تا نور خورشید آنطوری که می خواهیم بتابد. ما 11 بار این صحنه را فیلمبرداری کردیم و یکی از سخت ترین سکانس های این فیلم بود.ضمن اینکه بگویم نه آن شتری که در فیلم تصادف کرد و مرد واقعی بود و نه آن ماشین کامارو که چپ کرد.همه آن ها را ساخته بودیم.

زینب تقوایی در پاسخ به سوالی در مورد دستمزد بازیگران گفت: من در مورد هزینه فیلم توضیح دادم و بیش از ترجیح می دهم صحبتی نکنم. بار دیگر می گویم که این کار،کار سختی بود.فیلمی بود که هزینه زیادی برد و طولانی بود.اما این را می توانم محکم بگویم که دستمزدهایی که بازیگران گرفتند با دستمزدهای همیشگی شان فاصله داشت.اگر می‌خواستند دستمزدهای همیشگی را بگیرند حتما هزینه کار بیشتر می شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا