آخرین خبر های فرهنگی و هنری کشور و جهان

پرویز بهرام در 85 سالگی درگذشت

دوبلور و گوینده باسابقه رادیو در دوران کاری خود به‌جای بازیگران مطرحی چون اورسن ولز، لارنس اولیویه، جیمز میسن و ناصر ملک‌مطیعی حرف زد.

پرویز بهرام دوبلور، گوینده باسابقه رادیو و بازیگر تئاتر صبح روز دوشنبه از دنیا رفت. او 85 ساله بود.

1_D9BED8B1D988DB8CD8B2D8A8D987D8B1D8A7D985 پرویز بهرام در 85 سالگی درگذشت

همسر پرویز بهرام در گفت‌وگو با مهر خبر درگذشت این چهره ماندگار عرصه دوبله در ایران را تأیید کرد.

بهرام متولد مرداد 1312 در تهران بود. او دانش‌آموخته کارشناسی حقوق قضایی و سال‌ها وکیل رسمی دادگستری بود. بهرام از اواخر دهه 1320 همراه با هوشنگ لطیف‌پور کار گویندگی را با فیلم ایتالیایی “هنرپیشه” آغاز و در ادامه گروه هنر ملی را راه‌اندازی کرد.

او در دوران کاری خود که حدود هفت دهه ادامه داشت در فیلم‌های مختلف بجای بازیگران معروف حرف زد، از جمله اورسن ولز در “مرد سوم”، سرگی باندارچوک در “اتللو”، پیتر یوستینف در “بیلی باد”، جیمز میسن در “ژولیوس سزار”، لارنس اولیویه در “بازرس” و ایو مونتان در “انتخاب اسلحه”. بهرام همچنین در سریال ” صاحبقران” به کارگردانی علی حاتمی به جای ناصر ملک‌مطیعی در نقش امیرکبیر و سعید راد در فیلم “فرمان” صحبت کرد.

بهرام در گویندگی و مدیریت دوبلاژ فیلم‌های مستند نیز بسیار توانا بود و فیلم مستند “جاده ابریشم” با صدای او ماندگار شد. او مدیریت دوبلاژ فیلم‌ها و سریال‌های داستانی بسیاری را نیز بر عهده داشت از جمله “مهر هفتم” به کارگردانی اینگمار برگمان که در سال 1341 در استودیو گلستان توسط او دوبله شد و همین‌طور سریال‌های “مارکوپولو”، “فراری” و “شعبده‌باز”.

دوبله بازرس درک شخصیت سریال پلیسی “درک” و ژان والژان در سریال “بینوایان” از دیگر کارهای ماندگار زنده‌یاد بهرام است.

سال گذشته بابک مینایی مستندساز فیلم مستند “راوی جاده ابریشم” را ساخت که پرتره‌ای از زندگی شخصی و ارتباطات و فعالیت‌های هنری زنده‌یاد بهرام بود.

بهرام مرداد 1394 در مراسمی  در فرهنگسرای ارسباران با حضور چهره‌های پیشکسوت و هنرمندان قدیمی از جمله منوچهر اسماعیلی، حسین عرفانی، ناصر ممدوح، بهرام زند، منوچهر والی‌زاده، ناصر ملک‌مطیعی، پوری بنایی، سعید راد، جعفر والی و… تجلیل و در پایان مراسم از تمبر او رونمایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا