آخرین خبر های فرهنگی و هنری کشور و جهانپیشنهادی سردبیرسینما و تلویزیوننقد سریال

چرنوبیل شهر ارواح

«چرنوبیل» شهر ارواح

 پخش سریال «چرنوبیل» بهانه ای شد تا نگاهی بیاندازیم به این حادثه هولناک که در آن نزدیک به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند.

به گزارش رسانه هنروسعت این ‌سریال داستان واقعی یکی از فجایع انسانی را از نگاه زنان و مردانی که شجاعانه خود را برای جلوگیری از گسترش این فاجعه قربانی کردند، روایت می‌کند. این سریال داستان فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را روایت می‌کند که در ماه آوریل ۱۹۸۶، در اوکراین شوروی دچار انفجار شد که طی این حادثه، افراد زیادی قربانی شدند و هنوز هم با گذشت سالها تأثیرات آن وجود دارد. در آن زمان اوکراین یکی از جمهوری‌های اتحاد جماهیر شوروی بود. سریال «چرنوبیل» به کارگردانی جان رنک در سال 2019 ساخته شده است. در این سریال جرد هریس، استلان اسکارشگورد و پائول ریتر به هنرمندی پرداخته‌اند. درواقع چرنوبیل، ماجرایی واقعی را در تاریخ بازگو می‌کند و از زنان و مردانی می‌گوید که شجاعانه خود را در این راه قربانی کردند تا اروپا را از فاجعه غیر قابل تصور نجات دهند.

همچنین بخوانید : روسیه نسخه متفاوتی از سریال چرنوبیل را می سازد

IMG-20190607-WA0038-300x210 چرنوبیل شهر ارواح

روایت حادثه چرنوبیل
در سال 1986 میلادی یک انفجار مهیب در تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در اتحاد جماهیر شوروی رخ داد که باعث به وجود آمدن یکی از بدترین فجایع بشری در طول تاریخ شد. چرنوبیل در کیف پایتخت اوکراین و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد که اکنون به شهر ارواح تبدیل شده است. حادثه زمانی آغاز شد که در ۱۰:۱۱ شب ۲۵ آوریل ۱۹۸۶ نیروگاه چرنوبیل دستور کاهش میزان قدرت رآکتور برای تست را دریافت نمود و نیروگاه شروع به کاهش قدرت رآکتور شماره چهار تا ۳۰ درصد نمود. دو اشتباه واقعه مهلک چرنوبیل را رقم زد: اولین اشتباه زمانی بود که کنترل‌کننده رآکتور به اشتباه و بر اثر عدم تنظیم درست، میله‌های جذب نوترون نیروی رآکتور را تا یک درصد کاهش داد و رآکتور بیش از پیش افت قدرت پیدا کرد. در اینجا بود که پرسنل دومین اشتباه خود را انجام دادند و تقریباً تمامی میله‌های کنترل را از داخل رآکتور بیرون کشیدند. این همانند آن است که اتومبیلی در آن واحد هم گاز بدهد و هم ترمز بگیرد. در این زمان و با وجود نبود میله‌های کنترل‌کننده قدرت در داخل منطقه فعال نیروی رآکتور به ۷ درصد افزایش پیدا نمود.
در اثر انفجار در رآکتور بلوک چهار تأسیسات اتمی چرنوبیل، مواد رادیواکتیو برای ساختن حدود صد بمب اتمی آزاد شدند. اگرچه در آن سال مقامات اتحاد شوروی سابق در آن زمان، پخش هر گونه خبری را در مورد این فاجعه به شدت ممنوع ساختند. از نظر زیان‌های مالی و انسانی، حادثه چرنوبیل بدترین حادثه نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان به‌شمار می‌آید. در این حادثه تعداد زیادی از کارکنان تأسیسات در عرض چند ساعت نشانه‌های دریافت تشعشع رادیو اکتیو را نشان دادند. عده افرادی که در این حادثه راهی بیمارستان‌ها شدند، تا ساعت ۶ صبح به ۱۰۸ و تا پایان روز اول به ۱۳۲ نفر رسید.

IMG-20190607-WA0039-300x200 چرنوبیل شهر ارواح
گفته می‌شود در اثر فاجعه چرنوبیل قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند، حدود ۵ هزار مرکز مسکونی در روسیه سفید، اوکراین و فدراسیون روسیه با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند. از میان آن‌ها، ۲۲۱۸ شهر و روستا با جمعیت حدود ۲/۴ میلیون نفر در محدوده اوکراین قرار داشتند، فاجعه چرنوبیل جمعیت کشورهای مذکور را تحت‌الشعاع قرار داد. غیر از اوکراین، جمهوری روسیه سفید و فدراسیون روسیه، کشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان، انگلستان و برخی کشورهای دیگر نیز اثرات فاجعه را احساس کردند.
با وجود گذشت سال‌ها از این حادثه، هنوز آثاری از مواد رادیواکتیو و جهش‌های ژنتیکی در مردم منطقه مشاهده می‌شود. در این میان می‌توان به ناقص شدن نوزادان در دو دهه اخیر، از قبیل بی‌دست و پا متولد شدن اشاره کرد. مقیاس این فاجعه بسیار بیشتر از آن بود که مقامات دولتی آن را اعلام می‌کردند. از رآکتور شماره چهار فقط اتم سزیم و پلوتونیوم نبود که بیرون آمد بلکه دروغی خطرناک‌تر از آن‌ها بود که مقامات سابق شوروی آن را اعلام کردند. بر اساس گزارش‌های اعلام شده مقامات شوروی میزان استاندارد تشعشعات اتمی که یک انسان می‌تواند تحمل کند را در عدد پنج ضرب کرده بودند، که این جرمی بسیار بزرگ است. از پانصد هزار نفری که با حادثه چرنوبیل مبارزه کردند، بیست هزار نفر مرده‌اند و دویست هزار نفر هم رسماً از کار افتاده اعلام شده‌اند. کسانی هم که زنده ماندند، از بیماری‌ها و سرطان‌های مربوط به تشعشعات اتمی رنج می‌برند. بسیاری از مردم اوکراین و حتی کشورهای همسایه به دلیل وجود ید رادیواکتیو به سرطان تیروئید دچار شدند.
اکنون بعد از گذشت ۳۳ سال از این حادثه راه رفتن در میان خانههای خالی از سکنه در این شهر مثل این است که در طول تاریخ سفر کرده‌اید و شاهد بناهایی هستید که ۳۳ سال پیش میزبان انسان‌ها بوده و صدای خنده‌ کودکان از گوشه و کنارش به گوش می‌رسد. دیدن تختخواب‌های زنگ زده و اسباب‌بازی‌های خراب شده همه بر دردناک بودن این فاجعه می‌افزاید.
از نظر زیان‌های مالی حادثه چرنوبیل بدترین فاجعه نیروگاه هسته‌ای در جهان به شمار می رود به طوری که اتحاد جماهیر شوری سابق ۱۸ میلیارد دلار برای انجام عملیات امحا نتایج آن هزینه نمود و موجب ورشکستگی خود شد.

IMG-20190607-WA0040-300x228 چرنوبیل شهر ارواح
محبوبیت سریال چرنوبیل
چندی پیش اعلام شد ‌سریال چرنوبیل موفق شده است رکورد امتیازدهی کاربران IMDB را بشکند و حال پس از پایان ۵ قسمت، این مینی‌سریال همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.
مدتی می‌شود که پخش سریال Chernobyl (چرنوبیل) آغاز شده است محصول مشترک شبکه HBO با شبکه اسکای، خیلی زود توانست نظر منتقدان و بینندگان را به خود جلب کند و رکوردهای متعددی را نیز بشکند. چندی پیش بود که اعلام شد ‌سریال «چرنوبیل» رتبه اول بیشترین امتیازدهی کاربران IMDB را به‌نام خود ثبت کرده است. تا کنون از حدود 100 هزار کاربر امتیاز 9.7 را دریافت کرده که بالاترین امتیاز برای یک سریال به حساب می آید.
درواقع «چرنوبیل» مخاطب را به شکلی ساده و محسوس از فجایع زیست محیطی و تلفات وحشتناک و غیر قابل جبران ناشی از یک انفجار اتمی آگاه می‌سازد.
چرنوبیل یک سریال 5 قسمتی است که با محوریت و برگرفته از فاجعه اتمی شهر چرنوبیل اوکراین که از آن به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه غیر نظامی و اتمی تاریخ بشر یاد می‌شود. سریال دقیقا از زمان وقوع انفجار شروع می‌شود و لحظه به لحظه چگونگی اتفاقات بعد از آن را نشان می‌دهد، از ساعت به ساعت شروع کرده و روز به روز پیش می‌رود.
یکی از تکان دهنده ترین لحظات سریال صحنه‌هایی است که برخی از اهالی شهر چرنوبیل در همان ساعات اولیه انفجار به بالای پلی رفته‌اند تا از آنجا آتش سوزی نیروگاه را نگاه کنند، باد با خود ذرات ریزی را در هوا پراکنده می‌کند، بچه‌ها و اهالی از دیدن زیبایی این ذرات معلق در هوا مسحور شده و با خوشحالی و خنده در میان آنها دویده و بازی می‌کنند غافل از اینک این ذرات همگی از سمت راکتور منفجرشده می‌آید و ضایعاتی وحشتناک بر جان و بدن آنها می نشاند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا